Afschrijvingen | Lekker brommen? Dan ook dokken

COLUMN - Het wordt hoog tijd dat we netjes gecompenseerd gaan worden voor de overlast van onze brommende medeburger.

Je komt ‘m wel eens tegen bij het stoplicht: ‘de eerlijke brommer-sticker’, een plaatje van een brommer (eigenlijk meer een scooter) met de uitlaat die recht in het gezicht van de bestuurder blaast. Bedacht door iemand die onbekend wil blijven. Ik vraag me altijd af wat de brommer- en scooterrijders denken als ze de sticker zien. Zouden ze weten met hoeveel ellende ze hun stadsgenoten opzadelen? Zouden ze weten dat fietsers achter hen meer fijnstof binnenkrijgen van een scooter dan een vrachtwagen, en dat ze daarmee een nog grotere kans op kanker lopen dan gedacht werd? Zouden ze doorhebben dat ze hun medeweggebruiker veel te vaak in gevaar brengen, dat ze met stip op één staan in de top tien van meest irritante geluidsbronnen?

Voor mij als econoom is de sticker naast een grap ook een symbool voor de oplossing: breng de schade aan derden (in jargon: de externaliteit) in rekening bij de overlastgever. Hierbij een driestappenplan, succes gegarandeerd.

Stap 1: Schat de schade. Idealiter tel je de gezondheidsschade door de fijnstof, ongevallen en geluidshinder bij elkaar op, maar dit lijkt me een herculeswerk. Je zult alle medische kosten, kosten van hulpdiensten en het misgelopen inkomen van gedupeerden (waaronder tienduizenden slapelozen) in kaart moeten brengen. Een snellere manier is om even per email aan alle Amsterdammers – excuses voor de hoofdstedelijke bias – te vragen hoeveel zij gecompenseerd zouden willen worden voor alle overlast die scooteraars over hen uitkieperen. Ik schat dat daar gemiddeld minstens 100 euro per Amsterdammer per jaar uit zou komen, wat de schade voor de 800.000 Amsterdammers tezamen op 80 miljoen euro zou brengen.

Stap 2: Zoek uit hoeveel (snor)scooters en brommers er zijn. Uit cijfers van GroenLinks maak ik op dat een op de tien Amsterdammers een scooter heeft, het CBS zit daar onder. Maar laat ons voor het gemak zeggen dat er 80.000 van die dingen rondrijden.

Stap 3: Kies een nette manier om de schade te verrekenen. Je kunt dat op tal van manieren doen. Je kunt 1000 euro per kentekenplaat in rekening brengen, maar ook een lager bedrag, plus twee keer zo hoge boetes bij overtredingen. De opbrengst kan worden uitgekeerd door deze in mindering te brengen met gemeentelijke belasting of door van mijn part iedere Amsterdammer te fêteren met een high tea in het Amstel Hotel en een voorstelling in Carré. Of door een ‘fijnstoffonds’ op te richten.

Natuurlijk zal het aantal scooters meteen drastisch verminderen, waardoor de opbrengst veel lager uit zal vallen, maar dat lijkt me geen reden om dit niet uit te voeren. Integendeel. Hoe minder schade er wordt veroorzaakt hoe beter. Daarom zijn hogere milieueisen of subsidies voor elektrische scooters ook prima ideeën. Maar zolang de overlast deze proporties aanneemt, denk ik dat we daar voor gecompenseerd moeten worden. Het design van ‘de eerlijk brommer’ daadwerkelijk verplicht stellen, kan natuurlijk ook.

  1. 1

    Gewoon net als altijd meer belasting heffen en in de pot algemene middelen laten vloeien waar vervolgens nieuwe JSFjes voor worden aangeschaft.

    Heffingen worden in dit belastingland zelden daarvoor aangewend waar ze voor geheven (gezegd te) worden.

  2. 2

    Als econoom zou u iets langer moeten nadenken over een manier om een correcte prijs vast te stellen.

    Bewoners die geen brommer rijden, hebben alleen maar belang bij het noemen van een zo hoog mogelijke prijs, omdat het enige gevolg van een te hoge prijs is, dat alle brommers verdwijnen. (Hoera!).

    Van de opbrengsten van de belasting op brommers zullen de inwoners niet direct profiteren.

    Als de bewoners wel 100% van de opbrengsten profiteren, zullen zij nog steeds een prijs noemen die hogere is dan hun schade, want ze zijn monopolisten.
    (er is geen concurrentie want We kunnen niet realiseren dat de overlast alleen terecht komt bij degenen die de laagste prijs vragen).

  3. 3

    Ik denk dat met een gericht beleid de vervuiling door brommers flink afnemen kan.

    Door betere technische eisen te stellen, valt volgens mij veel te winnen.

    Sommige snelheidsbegrenzers vervuilen veel, doordat ze de luchttoevoer afknijpen.

    De electrische scooter maakt nog minder herrie (maar niet minder ongelukken, vrees ik).

  4. 6

    Ik zou het al vooruitgang vinden als de al bestaande wetgeving rondom brommers en snorfietsen (scooters vallen ook in die categorieën, afhankelijk van hun maximumsnelheid) beter gehandhaafd wordt: Dus brommers die zich als snorfiets voordoen aanpakken, helmplicht (voor brommers) en maximaal toegestaan vermogen beter/vaker controleren en meer prioriteit bij rondrijdend blauw voor het overtreden van verkeersregels door brommers en snorfietsen. Verder zou ik wel voorstander zijn voor een APK, waar in ieder geval ook een decibeltest in zit (met een wettelijke maximale geluidsproductie) en ook een controle op een maximale fijn stof uitstoot.

    Daarmee zou denk ik al heel veel problematiek opgelost worden, zonder dat de oudere minder validen die zich gewoonlijk wel aan de regels houden eronder lijden.

  5. 7

    Ik ben van mening dat de scooterrage voornamelijk wordt gestuwd door het hippe karakter ervan. Ze zijn gewoon te mooi en te groot om te weerstaan. Het zijn geen “brommers” meer, maar kolossale machines waarmee je enorm macho kan doen.

  6. 8

    Bismarck: Dat met die APK is een leuk idee, maar je ziet in landen waar ze dat invoeren dat er een officiele uitlaat voor de APK gemonteerd wordt en direct daarna weer de te luide. APK is geen oplossing. Veel van de scooterterreur (quote van Mevr Zeikwijf) komt omdat het vaak de jongere medebewoners zijn die zo’n voertuig gebruiken. Jaag je ze van de scooter weg dan zul je dezelfde terreur slechts uitstellen…

  7. 9

    @7
    Macho ben je pas met een motorfiets vanaf 1200CC. Tweecylinder natuurlijk. Die heb je ook nodig, om kilometers te maken.
    Scooters daarentegen zijn knetterende pruttelende ondingen. Veel herrie en weinig kunde. Niets hips aan. De meeste scooterrijders kunnen zelfs geen fatsoenlijke bocht maken, die wordt op de verkeerde fietspadhelft afgesneden. Veel lawaai voor weinig PK’s ook, op mijn mountainbike trap ik dagelijks de snorscootertjes voorbij. Geschrokken dat er opeens iemand naast ze zit, want in die grote glimmende spiegels wordt nooit gekeken.

  8. 10

    @8: Wat betreft de uitlaten heb je vast een punt, maar dat kan dan tenminste ook gehandhaafd worden (want ook de politie moet die krengen waar we het over hebben al vanaf een halve kilometer aan horen komen).

    Moet ik trouwens tussen de regels door lezen dat kids die met de scooter lak aan de maatschappij hebben daardoor leren om zich wel te gedragen zodra ze een rijbewijs krijgen?

  9. 11

    Quote:
    “Stap 3: Kies een nette manier om de schade te verrekenen. Je kunt dat op tal van manieren doen. Je kunt 1000 euro per kentekenplaat in rekening brengen,…………”

    Je kunt ook de kinderbijslag afschaffen, dan is de schade al verhaald, voordat er ook maar van zelfstandig geproduceerd fijnstof sprake is ;-)

  10. 12

    En als we dan toch bezig zijn: gewoon een bel op een brommer ipv zo’n extreem irritant toetertje.
    Vooral in zuid wordt je gek van de yuppen die opzij bevelen met dat ding.
    Verder nu een jaar 400e subsidie voor een ieder die een elektrische scooter aanschaft en over twee jaar binnen de ring die dingen verbieden.

  11. 13

    Ik heb zelf als oplossing bedacht: burgerlijke ongehoorzaamheid. We fietsen zoveel mogelijk 2 aan 2, en gaan.niet.uit.de.weg. Dus komt zo’n scooter aansjezen en toeteren: we blijven gewoon fietsen naast elkaar. Als we afspreken dat iedereen dat doet, dan werkt het misschien? Maar dan moeten wij fietsers ook een tijdje dulden dat jezelf ook niet meer zo makkelijk kan inhalen. Maar wederom: als we dat nou van tevoren afspreken? Van: dit is een aktie! Een medicijn! We doen dat ff zo, tanden op elkaar, en daarna wordt het beter!
    Zoiets?
    Of compleet belachelijk plan?
    (ik heb trouwens enorm zitten plussen hier en daar, maar was wederom niet ingelogd :(

  12. 14

    @13: Ja, leuk, en als ze dan agressief worden gillen dat ze niet zo’n kort lontje moeten hebben. Moet je eens opletten hoe ze dan over hun nek gaan!

    (af en toe doe je je naam echt eer aan)

  13. 15

    Ik fiets elke dag minstens 16,8 km. Ik ga nooit opzij voor een scooter op het fietspad, voor het stoplicht ga ik altijd voor de scooters staan vanwege de zooi die er anders in mijn gezicht wordt geblazen tenzij het een electrische is. Op de fiets in de stad draag ik een micropore monddoek. Ik roep elke fietser op net zo irritant in het verkeer te zijn als ik want irritanter dan een (benzine) scooter kan je in mijn ogen niet zijn. Leve oud zeikwijf!

  14. 19

    Een goed begin zou ook een verbod op de verkoop van 2 takt motoren op brommers en scooters zijn, dat zijn namelijk de grootste rookbommen.

  15. 20

    Dat geld ook voor oldtimers. Laatst zat ik in een open auto achter een ds uit de jaren zestig en hoe mooi die auto ook was, ik dacht dat ik aan de beademing moest na een paar minuten wachten voor een stoplicht. Net als veel van de brommers wordt er teveel gerommeld door hobbyisten aan die dingen, het gevolg is slecht afgestelde motoren met onvolledige verbranding. Een goed afgestelde en vakkundig gereviseerde motor veroorzaakt nauwelijks meer direct merkbare overlast, geldt ook voor tweetakt.

    En als we toch aan het klagen zijn kan iemand wat doet aan die tering herrie die motors (auto’s trouwens ook) maken als ze wordt uitgerust met ‘sport’ uitlaten. Kan de klpd daar een prioriteit van maken in plaats van fietsers te bekeuren die vergeten zijn hun achterlicht aan te zetten. Er is vast wel een wet tegen.

  16. 21

    @20:
    Toen ik nog regelmatig met een DS 21 Injection Hydraulique reed, van een collega, viel me nooit op dat het ding stonk.
    Mijn Saab 96 drie cylinder tweetact, uit die tijd, deed dat wel.
    Beide auto’s hadden nog wat, niet de tegenwoordige eenheidsworst, opgeleukt met internet gedoe.

  17. 22

    @19:
    Die dingen worden haast niet meer verkocht, alles viertact, tegenwoordig.

    Wat onmogelijk gemaakt zou moeten worden is geluidsinstallaties van 100 watt of meer in auto’s, al was het alleen maar om toekomstige gehoorapparaten overbodig te maken.

  18. 23

    Een principiële oplossing is tevens de eenvoudigste. Stel wettelijke eisen aan de maximale productie van geluid, fijnstof en giftige gassen, net als die nu aan vierwielers worden gesteld. Na een tijdje zijn er dan alleen nog viertaktbrommers met katalysator en fatsoenlijke knalpot. Wel handhaven natuurlijk, en niet alleen bij APK-keuringen.

  19. 24

    Kijk eens naar de motorfietsen. Daar kan de politie al niet handhaven. Hoe zal het de handhavers vergaan met jongeren die vaak veel meer risico willen nemen om een (relatief kleine) boete te ontlopen?

    Over die DS en het gezeur over stinken: Je moet je afvragen of stinken gelijk staat aan vervuilen.

    Zoals met zoveel dingen is het te laat: The cat is out of the bag.

    Anderen gaan hinderen om je moreel superieur te voelen is iets wat ik dagelijks meemaak. Omdat ik een auto van een bepaald merk rij wordt ik gesneden. De auto wordt bekrast. Etc. Nu lees ik een oproep hetzelfde te doen tegen scooterrijders. Doen! Niet je beklagen als je opzij geschopt wordt! Je lokt het namelijk uit!

  20. 25

    @24: We hebben het wel over scooterrijders
    (in Amsterdam).
    Die tillen het begrip “onbeschoft” naar nieuwe hoogten.
    Die scoren nog net onder taxichauffeurs en wielrenners
    op de Utrechtse heuvelrug.

    Ik stop trouwens netjes voor mensen op zebrapaden en
    oude vrouwtjes en ik ben mild voor de stuntelaars
    op huurfietsen. Hell, zelfs de Sedgeway rondleidingen
    verstoor ik niet met lomp gedrag, zoals de rest van de
    autochtonen.

    Ik ben trouwens al een keer vol van achteren aangereden
    op het fietspad door zo ééntje die minstens 60 ging,
    waarschijnlijk nog harder.
    Fiets total los, laptop in tweeeën.
    Ging er natuurlijk meteen vandoor,
    binnen een paar seconden een stipje aan de horizon.
    Week niet in staat tot werken, en in mijn beroep is het,
    als je niet werkt, dan geen eten.

    Ik had wel zijn nummerplaatje dus, oh ironie, toen hij
    verontwaardigd zijn in beslag genomen scooter als
    gestolen kwam opgeven werd hij meteen in de kraag
    gevat. Via de politie een afspraak voor het eind van de
    dag om de verzekering te regelen, kreeg ik een telefoontje:
    kom maar niet, hij zit vast op een ander bureau voor
    winkeldiefstal.

    Ik wed dat die arme jongen dacht: Wat een klotedag,
    eerst die kutfietser, hoe durft die op het fietspad te rijden?
    Dan nog mijn scooter gestolen, oh nee toch niet,
    gvd opgepakt…. De hele wereld is tegen me…

    Dus, ja, ik ga niet opzij voor scooters.

    getekend, de morele superieur voeler

    P.s. ik heb je niet gemind.

  21. 26

    Maar daar gaat het me niet om, met dat gedrag kan ik gewoon leven.
    Het gaat erom dat de stad vergeven is van de ultra fijnstof sproeiers.
    Als er een nou redelijke hoeveelheid brommers rondrijdt maar het begint hier op Bangkok te lijken qua scooterdichtheid.