Adverteren mbv uitzetting en oorlogstrauma’s

Den adverteerder heeft het steeds moeilijker. Traditionele media bereiken met name ‘de jongeman’ (m/v) steeds slechter. De toverwoorden anno nu zijn daarom dan ook ‘Nieuwe Media’. Maar de laatste aanbiedingen bij de Dirk vd Broek illegaal downloaden op je iPod wil nog maar niet aanslaan. Dus wat doe je als je marketingmedewerker van reisbureau Sunweb die heus wel weet wat dubbelklikken is? Juist, je gaat naar het populairste (jongeren?)weblog en geeft hen de vrije hand om in de geest van het uber-politiek incorrecte een spraakmakende reclamecampagne te fabrieken. Het resultaat: http://www.geenstijl.nl/clubben/, vanafalwaar foto’s van feestende Balkan Breezah-tjikkies vergezeld worden van onderschriften over de uitgezette Taida Pasic, het clubbend verwerken van oorlogstrauma’s en “dansen maakt vrij”. Het geheel lanceer je uiteraard op 4 mei.

Nu is het alleen nog wachten op de immer bereidwillige wijzende vingertjes. Die moeten door hunner verontwaardiging immers zorgen voor de mondopmond-reclame, wat dan hopelijk leidt tot aandacht in de vele journaals die Nederland rijk is (RTL Boulevard, Shownieuws en Darten met Sterren). Een van onze Sargasso reaguurders wil die handschoen vast wel oppakken.

Het jammere van dit verhaaltje is dat de moedige pioniers van geenstijl meteen slaafs worden nagevolgd. Zo sprong commercieel wonderkind Eric in het gat in de markt door meteen SunWeb te mailen om hen aan te bieden enkele witte plekken in het reisaanbod op te vullen, zoals Rwanda en Tsjetsjenië, beiden bekend om hun luxe resorts.

Sargasso belde Sunweb en vroeg naar de campagne. Jonas de Groot meldde namens Sunweb op de hoogte te zijn. Hij vulde aan dat het “op het randje was”, maar dat zij Geenstijl “als proeftuin” beschouwen . De Groot voegde toe dat ze waarschijnlijk “actie gaan ondernemen”. Actie? We kunnen alleen maar hopen dat dat betekent dat u voor nog lagere prijzen straks Taida’s achtertuin kunt onderkotsen.

  1. 3

    Dat ‘actie ondernemen’ staat natuurlijk in het wat-te-doen-als-er-een-journalist-belt scriptje van de afdeling Guerilla Marketing. Sunweb wist natuurlijk vantevoren dat Geenstijl op deze manier ging adverteren.

    Het is zo doorzichtig allemaal, en zo oud als de weg naar Rome. Het was zo leuk geweest als er eens een marketeer met iets meer creativiteit opstond. Dan is dat smakeloze niet eens nodig.

  2. 4

    In-game advertising wordt het helemaal, Microsoft gaat het door ieders X360 strot duwen:
    MS heeft de nummer 1 in video-game advertising Massive Inc. in NYC aangekocht voor tussen de 200 en 400 miljoen, en wordt nu in alle X360 games reclame gezet.
    Laat op de games (en weblogs) nu net diezelfde jongemannen zitten die je niet meer op TV ziet. MS gaat een gedifferentieerd en breed aantal media aanbieden aan adverteerders om de doelgroepen te bereiken: MSN, Windows, Xbox360:
    http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=9186

  3. 5

    Van iemand die dit “op het randje” noemt hoef ik niks te kopen. Stel je voor dat ‘ie om het goedkoop te houden genoegen heeft genomen met hoteleten dat hij op het randje noemt, of de veiligheid van het vliegtuig….

  4. 7

    Wat een treurnis. Als ik dit allemaal lees heb ik zin m’n pc, tv’tje en de hele handel het raam uit te flikkeren en in een boeddhistisch klooster te gaan wonen.

  5. 8

    Zo’n password helpt niet echt. Dit was de exacte tekst: “Het bier kost er bijna niks, de zon is altijd aanwezig. De bevolking is laid back en spreekt uitstekend Engels. Ja, we hebben het over de achtertuin van Taida! Niks duizend bommen en granaten, Dubrovnik in Kroatië is uberkewl. De hipste DJ’s bevolken deze zomer de clubs in Dubrovnik. Ohja, heb je een vriendin die van cultuur houdt? Ook daar hebben ze er bakken vol van… Dus check de vakanties naar deze plaatsen eens uit, natuurlijk wel bij Sunweb!

    Dubrovnik wat te wild voor je? Da’s pech want ook de rest van Kroatië, Macedonië en Montenegro is feesten, feesten en nog eens feesten blijkbaar de manier om oorlogstrauma’s te verwerken. Dus ga stappen in het oostblok en help ze ook nog!”