Adverteren gaat van au!

Het ‘humoristisch’ bedoelde webmagazine Retecool serveerde de film als ‘uberfoute company promofilm’. Maar na een belletje van de online-afdeling van MindShare, die Retecool er op wees aan welke kant hun boterham wordt gesmeerd, verwijderde Retecool de ongunstige posting van de site. ‘We zijn tenslotte een commerciele partij voor hen’, bevestigt Schoonderbeek.

http://www.mediafact.nl/comments.php?id=8731_0_1_0_C

Update: Screenshot staat hier

  1. 3

    Het gaat hier niet om MindGate, in de knop gesneuvelde persvrijheid of enig publiek belang. Om nu gelijk een galmende discussie te starten over onafhankelijkheid en de invloed van adverteerders op weblogs, is een beetje veel eer. Zodra er onthullingen en inhoudelijke analyses sneuvelen op last van derden, o.k. Tot die tijd lijdt vooral het schijt-aan-alles branie-imago van Retecool schade, en ver nix.

  2. 6

    “Het is zijn site”

    U bent alleen een fatsoenrakker als het om vriendjes gaat zeker? Wanneer dat alhier zou gebeuren bent u waarschijnlijk de eerste die moordt ende brandt schreeuwt.

  3. 9

    MMaas, mijn vriendjes doen niets met internet.

    EN ik ben benieuwd naar uw argumenten waarom ik moord en brand zou schreeuwen als het alhier zou gebeuren. U drijft weer af op een poel van aannames. Jammer, maar ik gun u het voordeel.

    Anguilla (reactie 7): leg het eens uit dan. Ik snap het blijkbaar niet.

  4. 10

    Wacht even: Ik blijf hangen bij ‘sites als Reet’.
    U bedoelt daar ongetwijfeld een bepaalde categorie mee. Vindt u dat Sargasso.nl een imago heeft?

    In blijde afwachting,

  5. 14

    Larie, er is niets mis met een imago. Mocht ik die suggestie wekken in mijn allereerste reactie: zo heb ik het niet bedoeld. (Er is genoeg mis met pubers, nu zie ik het ook ;) )

    Ik denk niet dat ‘reet’ zich druk maakt erover. Maar wellicht moeten we het de man zelf vragen.

  6. 15

    Je hebt gelijk, ik vind je verhalen soms bijna literatuur van de hoge plank, de reacties zijn wat minder soms maar wel ranzig-amusant.

    Houdoe (hij schrijf je dat eigenlijk)

    :-)

  7. 17

    Bij moederkoren moet ik aan mijn allereerste trip denken, aan het kralingse meer ergens ver weg in de vorige eeuw. Man! die kleuren van het water.

  8. 18

    @Anguilla: Ik zou het niet weten. Het is ‘mijn site’ niet.

    @bicat: U drijft weer af op een poel van aannames
    Da’s ook een aanname…

  9. 19

    Ik heb een vergelijkbare ervaring uit de jaren 90.. Zag aan de Hoorse plas in Groningen weird gekleurde vissen uit het water springen :-)

  10. 21

    @MMaas. Klopt, geef ik toe. Sportief als ik wel ben. (Misschien heeft u wel duidelijke gronden en zijn het geen aannames. Een bal kan de berg op rollen.)

    NU weer over de post: Ik zie serieus het probleem niet. Met Google-ads zit je safe. Al denk ik dat je er niet meer dan een handvol losgeld aan overhoudt.

    Het is hoogst onzorgvuldig geweest van ‘reet’, of een van de diverse ‘posters’ aldaar om een post te plaatsen die de adverteerder niet op prijs stelt.

  11. 22

    Excusez heren (dames ook) ik zit momenteel 800km van mijn partner verwijderd, kids asleep en buurman staat hier met flesje donker rode vloeistof, vermoedelijk wijn, naast me….plop…

  12. 23

    Proost, Larie.
    Het sluitstuk van mijn avond zal gedirigeerd worden door de afstandbediening. Een zelfschenkende fles behoort vooralsnog niet tot de mogelijkheden.

  13. 24

    Ik blijf je reactie braaf vinden bicat. Kijk, dat bij Retecool de content kennelijk niet onafhankelijk is van de adverteerders is tot daaraan toe. Maar werden er leugens verteld over MindShare? Of kregen ze van een van de posters alleen een sneer vanwege dat ver-schrik-ke-lij-ke filmpje (ik heb de gewiste post niet gelezen)? Dat laatste lijkt me namelijk de Core Business van retecool inc.

    Maar het allerergst vond ik het zinnetje:
    Maar na een belletje van de online-afdeling van MindShare, die Retecool er op wees aan welke kant hun boterham wordt gesmeerd

    Er nog trots op zijn ook, dat je ze onder de duim hebt….

  14. 25

    Retecool is een dikke burgerlul die alleen maar grote bek heeft als het mag. Dat gedrag viel me al eerder op bij vele weblogs, het is de typische puber die een dikke verzadigde piemel wordt. Maar ja, natuurlijk is dat zijn recht, maar mogen anderen dat dan ook weer even slap vinden.

  15. 26

    @MMaas MindShare wees erop dat Share = Control in de sales en de marketing. Algemeen bekend dacht ik. Wel leuk dat ze dit met hun eigen naam konden duidelijk maken.

  16. 27

    Ha mooi, ophef. Maar weer eens.

    En wat ik nu zo razend knap vind: dat ‘men’ niet doodmoe wordt van die alsmaar voortrollende “Wie is (en blijft) uiteindelijk het meest rechtgeschapen persoon in weblogland-verkiezing”?

    We gaan allemaal naar de hel, is dat nog niet duidelijk?

    Mooi. Leg ik even wat Boliviaans marcheerpoeder op tafel. Tis per slot van rekening al … zaterdag.

  17. 31

    Willen weblogs “volwassen” worden dan moeten ze leren (en de adverteerders ook) dat een mening een mening is, welke mag blijven staan. Feitelijke onjuistheden moeten worden gecorrigeerd.

    Ik trek nu even de parallel met de krant. De ABN-AMRO kan best een advertentie plaatsen in een krant waar dezelfde dag ook een kritisch stuk over hen staat. ABN zal het niet in het hoofd halen rectificatie (of verwijdering) te eisen (behalve als het om feitelijke onjuistheden gaat, dus).
    Dat omdat ook de adverteerders snappen dat een krant onafhankelijk hoort te zijn. Bij weblogs is dat nog lang niet het geval.
    Daarbij komt dat er nog maar weinig partijen in zee gaan met weblogs. Daardoor is de machtspositie van één adverteerder relatief gezien erg groot.

  18. 32

    Volwassen worden zal inderdaad langs journalistieke lijnen verlopen. Maar dat zal niet bij alle weblogs gebeuren. (Lief zijn voor adverteerders mag best, als er maar niet iets anders wordt gepretendeerd.) Volwassen worden van weblogs zal in de eerste plaats leiden tot diversiteit. Sommige zullen een strikte scheiding van advertentie en inhoud nastreven, maar dat zal voor sommigen toch een knieval zijn voor het internationale roofkapitalisme. Die gaan dan naar de echte, kritiese advertentieloze weblogs, weg van – ik persifleer – de ‘links lullende, rechts vullende burgerlullen’.