3FM Serious Request: suck my coke

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

colaMalawi wordt door het Rode Kruis vaak aangehaald als rampgebied waar vele slachtoffers vallen door malaria. Schieten er al beelden door uw hoofd van leemhutten, troebele wateren en de bast van een kokosnoot als enige luxe? Coca Cola is er in ieder geval marktleider op het gebied van non-alcoholische dranken, uitbesteed aan Southern Bottlers Malawi Limited (SOBO). In heel Afrika drinkt men 36 miljard flesjes Coca Cola per jaar, volgens een artikel in The Economist.

Toen fervent coladrinker Giel Beelen afgelopen vrijdag te gast was in het radio 1-programma Dit is de Dag, noemde hij journalist Simon Rozendaal, eveneens te gast, plagerig een lid van het korps ‘zure journalisten’. Beelen vond dat Rozendaal onterecht kritiek uitte op het nobele initiatief Serious Request. Beelen en kornuiten zitten uren achtereen in ‘het glazen huis’ plaatjes te draaien in ruil voor geld. Dat geld is voor medicijnen en netten – tegen malaria. De cynische Rozendaal merkte op dat geen enkele inwoner van een land waar malaria voorkomt, met een muskietennet rond zijn hoofd bij een kampvuur zal gaan zitten, ondanks dat het belang van de ‘netten’ (een heel gezin 5 jaar malariavrij voor 5 euro) bij elke gelegenheid door 3FM en het Rode Kruis wordt aangegrepen om een oplossing zo concreet mogelijk te maken.

Wat me al enkele dagen opvalt, is een ander reclamespotje voor Serious Request. Precies, die van de Coca Cola Truck. Dj Gerard Ekdom bejubelt met gezwollen voice-over de Coca Cola Truck. Bij Serious Request TV (zaterdagavond bij BNN) wordt Ekdom ook nog eens met een colaatje light in zijn hand gefilmd. Het hele idee dat de 3FM-dj’s niet eten, als in de traditie van het aloude vasten slaat nergens op als de dj’s wel Coca Cola drinken en de Coca Cola Truck promoten. Misschien was een verblijf in een glazen huis vol malariamuggen relevant.

In dit artikel in The Guardian uit augustus 2009 typeert journalist Sarah Boseley het als volgt, als ze Uganda bezoekt. ‘In Katine, a Coke is easy to buy. Medicine isn’t.’ Bosely schrijft in haar artikel over Novartis, the ‘huge Swiss drug company based in a state-of-the art glass block in Basel,’ dat het bekendste anti-malaria-middel Coartem produceert. Novartis heeft de prijs voor een dosis Coartem laten zakken naar 80 dollarcent, maar dat is nog steeds te veel voor de armste landen. Om de situatie te verbeteren heeft het Global Fund to Fight Aids, Tuberculosis and Malaria (GFATM) besloten dat landen als het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bijspringen om de kosten voor Coartem te drukken. Volgens Bosely ging het in 2005 helemaal mis: de ministeries van gezondheidszorg in Afrika sjoemelden met het geld; een corruptieschandaal tot gevolg. Maar Coca Cola drijft er prima handel, overigens. Hoe doen ze dat toch?

Natuurlijk, ook Coca Cola beroept zich op modieuze termen als duurzaamheid en transparantie. Maar hoe kan The Coca Cola Company zich in 2006 op de borst kloppen voor een zeker ‘watervoorzieningsprogramma‘ in Malawi maar er slechts anderhalve ton (in euro’s) voor uittrekken? Nee, ik vind niet dat grote bedrijven zich moeten opwerpen als nestors van de wereld, maar 3FM-dj Gerard Ekdom heeft geen clue als hij in een reclamejingle een banaal polygaam huwelijk sluit tussen een commercieel merk, een goed doel en een nationale publieke zender. I’m loving it.

cocacolaUltieme Kerstgevoel
Die Coca Cola truck duikt vanaf de jaren negentig op in Nederland. Volgens het blog Frankwatching gebeurde dit in 2007 ‘om het ultieme kerstgevoel verder te benadrukken’ en daarom ‘werd gekozen voor een non-spot doorvertaling binnen diverse programma’s van SBS 6. Daarnaast verscheen de Coca-Cola truck op high traffic locaties in Nederland.’ Vervolgens zien we de lachwekkende slides van Coca Cola Nederland, opgediend door de ‘brand manager’ van Coca Cola Nederland.

De Amerikaanse frisdrankenfabrikant rapporteerde over het eerste kwartaal een nettowinst van 1,35 miljard dollar. In het tweede kwartaal van dit jaar behaalde het een winst van 2,04 miljard dollar. In het derde kwart was dit 1,9 miljard dollar. Reken eens uit hoeveel netten en medicijnen betaald kunnen worden voor een fractie van dat bedrag.

De opbrengst van de vorige editie van 3FM Serious Request in 2008: iets meer dan 5,5 miljoen euro. Frisdrank is, niet verrassend, populairder dan een ‘stille ramp’. Misschien is de enige echte redding dan toch het ambitieuze plan waarmee het distributienetwerk van Coca Cola gebruikt wordt voor het het verspreiden van medicijnen. Geen idee van Coca Cola zelf, overigens.

Reacties (13)

#1 Michiel Maas

Jahaha, ik heb die uitzending ook gehoord. Wat is die Beelen toch een hypocriete vent. Dagelijks de pis nemen van jan en alleman, maar als je zelf een beetje kritiek krijgt meteen gaan huilen.

(off-t)
Wel jammer overigens dat Rozendaal de rest van de uitzending weer eens een lekker potje zat te klimaatontkennen. En te zeiken over dat “het tegengeluid” zo weinig werd gehoord. Ik heb dat tegengeluid vaker gehoord dan creationisten in een evolutie-discussie.
(/off-t)

Oja en trouwens Van Aalten: Coca Cola doet geweldig werk in de Empowerment en Global Initiatives to Fight Disease in English because We are Too Stupid to Speak in our own Language.
Dus dat jij daartegen bent maakt je een.. een.. een… ZURE JOURNALIST!

  • Volgende discussie
#2 weerbarst

Achja die megacorps sponsorden ook al de global warming top hoax.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Saskia

Er zijn wel leuke zijdelingse acties, zoals die van Arjan El Fassed, die het grootste twitter account van Nederland heeft en 5 berichten via zijn account verkoopt aan de hoogste bieder ten bate van deze actie.
http://arjanelfassed.nl

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Stickmeister

Simon Rozendaal, lol dat is toch ook gewoon zure journalist van de televaag
Wat doe hij dan om zaken beter te maken? Juist..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 mescaline

Blij-, zoet- en goeddoen is gewoon kei- en keihard werken. En ervoor zorgen dat alle stukjes precies op hun plaats vallen.

Door een Coca Cola Kumpenie. Door een Giel Beelen. DOOR IEDEREEN DIE EEN HART HEEFT! DOOR ALLE MENSEN DIE HART HEBBEN VOOR ELKAAR, VOORAL MET KERSTMIS!

En de wereld een stukje beter maken door Pepsi of Coke te drinken. Wat is daar mis mee ?

Echt, ik zie het niet.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Fred

De WHO heeft een paar jaar geleden het verbod op DDT weer opgeheven. Dat helpt aanzienlijk beter tegen malaria dan netten. Muggen steken namelijk niet alleen als je slaapt. Het verbod op DDT heeft ca. 30 miljoen extra doden veroorzaakt.
Het idee om het distributienet van coca cola te gebruiken om medicijnen te verspreiden, is een uitstekend idee. Een mooie testcase voor zo’n bedrijf om het gespeelde imago eens na te komen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 KJ

Coca Cola is geliefd in Afrika, bij mens en medicijnman, omdat het vaak het enige steriele drankje voorhanden is (dat ook nog eens fantastisch is voor je maag). In landen waar naast malaria, ook veel cholera voorkomt, is zoiets vaak een zegen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 su
  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 mescaline

Ever heard of Thomas Friedman’s “McDonalds theory of world peace”? He observes that with only one exception, no two countries with a McDonalds have ever gone to war with each other.

/doorgeefluik

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 larie

djeez..luisteren jullie naar 3fm?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 mescaline

Nee larie. Fysisch gesproken niet mogelijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 stort dan je geld hier

http://www.gatesfoundation.org/Pages/home.aspx

en draai een plaatje voor jezelf ;)

  • Vorige discussie