2006: Battle of the Blogs – Field Report 3

Wapenschild WEBoorLOGHier alweer het derde Field Report over de Battle of the Blogs 2006. De vorige editie riep wederom veel reacties op. En maar liefst 26 weblogs hebben alsnog het strijdveld betreden, al dan niet vrijwillig.

Voor de Field Reports zijn ditmaal maar liefst 8 scouts op pad gestuurd. En net als vorige keer hebben we ook nu de instructies wat aangepast. Zo hebben we het Sargasso Kwaliteits Keurmerk toegevoegd. Omdat we toch ook graag de slagvaardige weblogs beter naar voren wilden laten komen.

Thumbnail battlefield eind januariDat neemt echter niet weg dat er weer veel ellende te melden is. Vorige maand stonden negen weblogs op zwart, nu zijn dat er maar liefst twintig. Onder de slachtoffers zijn grootheden als Neukia, welke overigens in een laatste stuiptrekking nog probeert haar domein aan de Telegraaf te verkopen.
De gemiddelde blogfrequentie van de overgebleven weblogs is heel licht verbeterd.

Vanwege de enorme belangstelling hebben we onze situation room een upgrade gegeven. Het ziet er nu nog gelikter uit.

Thumbnail battlefield eind februariRechts ziet u nog even ter vergelijking de situatie van respectievelijk eind januari en eind februari.
Op aandragen van de kleurenblinde bezoekers van Jaggle hebben we de symbolen voorzien van braille. Zo kunnen zij ook makkelijker de verschillende soorten blokjes onderscheiden.

Tot slot is het goed om te vermelden dat de blokjes op volgorde van de URL zijn gesorteerd. Per rij (van links naar rechts) en dan van boven naar onder. Hou er rekening mee dat sommige URLs met “www” beginnen maar andere juist niet. Blijft dus even zoeken. Kijk in de statusbalk van de browser voor de URL.

Legenda
Kleur individuele blogs (frequentie van posten):
– Prima
– Veel gaten van een dag (minder dan 4 keer per week)
– Veel gaten van meerdere dagen (minder dan 2 keer per week)
– Heel veel grote gaten (minder dan 4 keer per maand)
– Op sterven na dood
– Casualty of war

Kleur collectieve blogs (frequentie van posten):
– Prima
– Af en toe een gat van een dag
– Gaten van een dag of meerdere dagen
– Heel veel grote gaten
– Op sterven na dood
– Casualty of war

Symbool (kwaliteit):
– Gebrek aan inspiratie of inhoud
– Copycat of linkdump zonder toegevoegde waarde
– Identiteitscrisis

– Extra impuls (bv blogger erbij of nieuwe inspiratie)
– Gaat voor het geld, commercieel
– Sargasso Kwaliteits Keurmerk!

PS1: Wilt u ook het slagveld betreden? Geef het even door aan de redactie (rechterbalk – contact – Steeph).
PS2: Het kan zijn dat blogs zich voor dood hielden omdat ze even het strijdgewoel wilden ontvluchten. Indien we ze onterecht dood verklaard hebben, vernemen we dit graag. Dat verwerken we in de komende field reports.

  1. 13

    Geachte jury,

    Gekroonde topweblogs, altijd aardig idee. A la Willeke en John dus… (zie Retecool)

    Die kroonjuwelen, waarom zijn die gekozen uit de dagelijkse bloggers die geen dag verzuimen ? Dat vormt een filter dat het zicht vertroebelt.

    Een kroontje op de kop van http://www.telegravin.nl ? Dan heb ik er iets prachtigs gemist, voor mij niet een topsite.

    Zelf vind ik http://www.bijzinnen.com wel een goeie kandidaat.

    hoogachtend,

  2. 14

    Wie kwantiteit voor kwaliteit stelt zouen ze meteen een dusdanige doodschop moeten geven dat onze vorstin denk dat ze in een bananenrepubliek leef!
    Zo,..hebbie terug van een tientje!

  3. 16

    Jaaaa,…maar met termen als: ”op sterven na dood”, ”heel veel grote gaten” en ”identiteitscrisis” moet ik opeens ontzettend vreselijk guppen!
    Bea of geen Bea!

  4. 18

    @mescaline: Kwaliteit is altijd heel lastig in regels te vervatten. In het geval van de Telegravin ging het met name om een originele insteek en omdat ze zaken goed uitwerken en er moeite voor nemen.
    Misschien recent niet gekeken.

    @Jip: Lees de aanleiding van deze Battle eerst voordat je met een oordeel komt. En in mijn ogen is het zo dat een weblog in deze wereld minder overlevingskans maakt bij verlagen van de blogfrequentie. Dat is dus niet een waarde oordeel mijnerzijds, maar een constatering in lijn met hetgeen we willen laten zien.

  5. 21

    Hou me ten goede: prachtig zo’n ”battlefield”!,…inclusief de gehanteerde termen van ”waardering” e.d.
    Soms heb ik ruzie met m’n toetsenbord.

  6. 23

    Het ziet er weer spannend uit! Er lijken vele slachtoffers te vallen, en van het keurmerk snap ik nog niet helemaal wat het inhoudt. Ik vind zelf niet alle bekroonden even sterk. Maar goed, op het oordeel over mij valt verder weinig af te dingen, dus wat dat betreft zitten jullie vast op het goede spoor.

  7. 29

    Zie ik het goed, jawel, ik ben de identiteitscrisis te boven! Ik spring een gat in de lucht en ga de champagne ontkurken!

    Dat ik geen kroontje heb mogen ontvangen heeft zeker te maken met het idee volgende maand de superkroon te introduceren.. mmm, stof tot nadenken…

  8. 31

    De reden van een kroontje is mij niet geheel duidelijk. Maar goed :-)

    Trouwens best knap: Voor de tweede maand op rij mist de scout dat er een nieuwe blogger bij komt, bij ons. Eigenlijk wel mooi zo. Dan blijven we lekker low-profile :-)

  9. 38

    Alleen jammer dat ze voor het uitermate leerzame, lachwekkende, schokkende, doeltreffende en sexy weblog Jaggle, het kroontje zijn vergeten! Dat neem ik jullie toch wel kwalijk…

  10. 39

    Leuke weblog site.
    IK wil het even hebben over die irritante reclame op de website van de telegraaf. Als je de muis beweegt of knippert met je ogen wordt er zo’n schreeuwende reclame boodschap door je strot gedrukt dat je kramp in de kleppen krijgt als je nog nooit gehad hebt….
    KUT telegraaf…..
    Jaggle is daarin tegen informatief, en educatief, zonder je dood te ……………………

  11. 40

    Het begin van mijn vorige reactie gaat dus over Jaggel…”Leuke weblog site.”

    Maar de indeling van de reactie velden op deze site is wat zo zo …kan dus beter..!

  12. 42

    Hij ziet er goed uit! En als de Sargasso-scouts niet af en toe langskwamen schreef ik al helemaal voor de kat zijn kut, dus vergeef ik ze maar dat ze wel èrg streng tellen. Of niet, kan ik dan weer een postje aan opdragen later deze week.

    Maar dat het hilarische Marten Hoepla gebrek aan inspiratie wordt verweten, terwijl het ballen zuigende Wij Blijven Hier een kroontje krijgt, dat vind ik wrang.

  13. 46

    Wim de Bie -bieslog. vpro.nl- bedankt de scouts en redactie hardop op zijn terecht bekroonde ‘corporate site’. De VPRO sleurt toch al jare aan de kop met het multimediale en synhethetisisme. Wat de digitalisering en impact op de omgeving, maatschappij en de cultuur ‘elementen ‘ als muziek,radio, tv, de letteren en overige beeldende kunsten aangaat, zit je daar goed. Da’s al lang geen nieuws meer.
    Of moet dat kortweg de synth -media heten , naja.

    Geheimtip 2006 : www. martinbril.nl. Zonder woorden, my kind of man. Impressionisme, literaire bloempjes, dichtwerk, fijn blog, prettige stijl, pure jazz.. Niet zo interactief maar lees daarvoor meer in de interviews. En kom en blijf hem lezen. Hypersensibel, da’s wat anders dan sentimenteel, toch ? Dat blog past goed bij me, het is heel fijn. Maar ja, ieder zijn meug, genoegens zijn subjectief en persoonlijk.

  14. 47

    ongenoegens zijn dat ook nove. graag verneem ik wat over hoe die grens beiden er bij u uitziet. van persoon naar personage ?

  15. 48

    Nu al 2362 reaxis op 1 post, bijna daaglijks niewe en toch veklaar u de genale Dreknek.com op sterven na dood????

    Ik was nog wel plan u in me Stal op te nemen, maar daar wacht we nog even mee.

  16. 49

    @klasino: Sterker nog, dreknek staat als “casualty of war” genoteerd. Dat er nog steeds mensen commentaar posten is interessant. Maar als weblog staat het stil. Waar trek je een grens? Als iemand het op een andere weblog nog steeds heeft over de mooie tijd op Dreknek???
    Voor ons geldt, ruim een maand niet gepost (zonder reden zoals vakantie of ziekte) is einde verhaal.

    Gelukkig kunnen in weblogland doden wel weer tot leven gewekt worden. Wie weet.

  17. 50

    Dreknek is niet dood!
    De genialiteit van Dreknek grenst aan het oneindige!
    Op één post van de Drek kan een mens een eeuwigheid vooruit!

    Bovendien is het allemaal onderdeel van de digitale rehabilitatie en is het slechts een kwestie van tijd voor Drek wederom een briljante inval zal uiteenzetten.

  18. 51

    dreknek gaat verder waar de internet ophoudt.

    Of, om met de woorden van de legendarische Swasmahammad Dandrassandphing te spreken:

    rEPSECT!

  19. 52

    ehhhhm, hoe kan het zijn dat onze nieuwste bloggerster: Akufu, vlgs het artikel te vindenn als sorunume at blogger.xs4all.nl er niet bij zit, of kijk ik niet goed?

  20. 54

    @El Capitan: Omdat ik dat gewoon vergeten ben…

    @Meneer Tim: Ja, dat hadden we gezien. En NRC.next ook deze week. En Jaggle. En …..
    Kortom, populair onderwerp kennelijk.
    Maar qua verkeer legt het altijd af tegen een nu.nl berichtje. Dus we overleven dit wel :-)

  21. 57

    Leuk om zo vanuit de achterhoede deze ‘battle’ te volgen. Maar… met precies 31 postjes in maart (toegegeven, niet consequent één per dag) lijkt me de kwalificatie ‘Veel gaten van meerdere dagen (minder dan 2 keer per week)’ voor gertjan.kole.info moeilijk te verdedigen. Of letten de scouts alleen op postjes in de hoofdcategorie?

  22. 59

    @dmenace: Uhh, dat staat er toch bij? Door ze allemaal te bezoeken.
    @Gert Jan: Ja, daar zit nog een probleem in de beoordeling. In de laatste beoordeling werd eigenlijk alleen naar de hoofdpotsjes gekeken. En bij een aantal blog loopt er een extra (kleinere) stroom die verder gaat dan een linkdump. Die nemen we de volgende keer mee.
    @Smen: Je had natuurlijk de intro kunnen lezen. Sorry dat ik dat niet in een plaatje heb uitgebeeld ;-)